סינתיסייזר אנלוגי למתחילים, Behringer Model D

סינתיסייזרים אנלוגיים הם לעשור הנוכחי מה שגיטרות ופסנתרים היו בשנות ה-60 וה-70 – כלי נגינה מבוקשים שלמרות שהשוק רווי בהם, נראה שאף פעם אין מספיק, והחיפוש אף פעם לא נגמר.
אלו שרוצים לטבול את רגליהם במחוזות כלי הנגינה האלקטרונים וודאי תוהים לעצמם – מאיזה כלי שווה להתחיל?
בסקירה הזו נדבר על ה-Behringer Model D, ולמה הוא אולי הנקודה הכי טובה להתחלה בעולם הסינתיסייזרים האנלוגיים הקלאסיים.

Behringer Model D, סקירה כללית

ה-Model D של Behringer אמנם קיים בשוק כמה שנים בודדות, אך לא סתם בחרנו לקרוא לו "קלאסיקה". המודל די הוא אחד מתוך כמה וכמה סינתיסייזרים שיצאו בשנים האחרונות לחברת ברינגר, שעושים מהפכה של ממש בעולם הסינתים.

מסתמן כי אנשי ברינגר לקחו על עצמם כפרויקט נועז להנגיש לעולם את הסינתיסייזרים ששינו את העולם, והיום הם פחות נגישים לנגן הממוצע אלא אם כן אתם מהטיפוס שאוהב להוציא סכומים לא מבוטלים של כסף על מוצרים בני כמה עשורים.

המודל די הוא שחזור לאחד מהסינתיסייזרים הקלאסיים בהיסטוריית המוזיקה – ה-Minimoog Model D. אותו אחד שניתן לשמוע בטווח כל כך רחב של תקליטים שגם דורות קודמים גדלו עליהם: סטיבי וונדר, פינק פלויד, קראפטוורק, אבבא, יס והרשימה עוד ארוכה. לא סתם קראו למינימוג "הסינתיסייזר הראשון שיכל לתת פייט אמיתי לגיטרה חשמלית".

ברינגר מודל D, מה הוא כולל?

ברינגר ראו לנכון, במלוא חוצפתם, לקחת את כל ההיסטוריה המפוארת של המינימוג, ולדחוס אותה בסינתיסייזר קטן וזול משמעותית מהדגם עליו מתבסס, ואף להוסיף עליו עוד. כיאה לשחזור של מינימוג, המפרט הטכני וממשק עיצוב הצליל שמביא אותו המודל די לא מתרחק המון מהמינימוג.

יש לנו 3 אוסילטורים משובחים, הניתנים לכוונון בגבהים שונים ברמת האוקטבה וברמת הסנטים המדויקים, ומגוון של 6 צורות גל שונות לכל אחד מהם, יחד עם אוסילטור רעש. כל אלו מתכנסים לכדי חטיבת סאונד אנלוגית מונופונית, אותה תוכלו לעצב באמצעות פילטר משובח לא פחות, 2 מעטפות (אחת לווליום ואחת לפילטר), ומטריקס פנימי המאפשר לכם לחווט את המעטפות לפרמטרים שונים בסינתיסייזר, לצד האפשרות לשלוט באוסילטור השלישי במהירות נמוכה לביצוע אפנון של פרמטרים שונים בסינתיסייזר.

פיצ'רים נוספים שחלקם מפורסמים מהמינימוג הקלאסי, וחלקם פיצ'רים שהתווספו כדי להשביח את היחידה בהתאם לזמנינו, כוללים אפשרויות כמו הזנה של היציאה של הסינתיסייזר לתוך עצמו ליצירת דיסטורשן משמין ומנפח במיוחד, אפשרויות חיווט מודולריות באמצעות כבלי פאץ' לשינוי מקורות המודולציה ועוד.

מבחינת MIDI, באפשרותכם לשלוח למודל-די פקודות באמצעות כבל MIDI, או לחלופין ב-USB דרך כבל USB-B (כבל מדפסת) אשר עוזר לזהות את המודל די בקלות בכל תוכנת DAW בה תשתמשו. במידה וברשותכם יותר מיחידה אחת של המודל די, ניתן לשרשר את היחידות יחדיו כדי להשתמש בו באופן פוליפוני (ריבוי קולות).

ברמה הפיזית, המודל די בנוי בצורה קשיחה עם נובים ומתגים בעלי תחושה סולידית במיוחד, ובזכות גודלה הקטן ומשקלה הקל לצד יציאת האוזניות הנפרדת, המודל די הופך לסינתיסייזר אידיאלי גם לאוהבים לסנתז בדרכים.

 

Model D, מה אפשר לעשות איתו?

כיאה לסינתיסייזר שמבוסס על אחד הדגמים החשובים בהיסטוריה של המוזיקה, מדובר בסינת' וורסטילי במיוחד שניתן למצוא לו שימושים במגוון רחב של סגנונות מוזיקליים ומנעדים של סאונדים, כפי שהמינימוג אפשר לאמנים רבים לאורך ההיסטוריה.

היכולת שלנו לכוון את כל אחד משלושת האוסילטורים שלנו בגובה שונה, מאפשר לנו ליצור סאונדים חוצי-אוקטבות, באסים שמנוניים ויציבים במיוחד, אקורדים ומרווחים מוזיקליים מכל הסוגים, ובשילוב צורות הגל השונות – נפתח לנו עולם רחב של גוונים שונים שניתן לתת לכל שימוש שנעשה במודל די.

המודל די מסמל מהפכה בשוק!

למרות הנטייה הטבעית לחשוב על חיקוי זול משמעותית מהמקור של קלאסיקה מוכרת כפשרה, תתפלאו לגלות כי המודל די, לצד שחזורים נוספים שברינגר הוציאה בשנים האחרונות של סינתיסייזרים קלאסיים כמו ARP 2600, Sequential Pro-1, MonoPoly, TB-303 ועוד רבים, לא השאיר את השוק אדיש.

סדרת הסינתיסייזרים החדשה של ברינגר פותחת פרק חדש – פרק של מהפכה והנגשה של עולם עיצוב הצליל והנגינה בסינתיסייזרים, שעד כה היה פריווילגיה של אנשים המוכנים להוציא סכומי עתק.

ומעבר למחירים הזולים, הסינתיסייזרים הפתיעו גם את ותיקי המשתמשים בסינתיסייזרים בכמה הם עומדים בסטנדרט האיכות הגבוה שהקלאסיקות הציבו להם. הרכיבים האנלוגיים איכותיים ועמידים לאורך זמן, המארז איכותי וקשיח אך קל משקל באותה נשימה, ההתממשקות עם מחשבים אחרים והיכולת להפוך אותו למודול יורו-ראק כמיטב הסינתים המודולאריים, והפיצ'רים הנוספים שברינגר הוסיפה כדי להשביח ולהרחיב את אפשרויות הסאונד הכבר ענק שטמון במינימוג, כולם הופכים את המודל די למוצר ששבר את השוק.

דגימות סאונד